NABA:n Milanon kampuksen, Nuova Accademia di Belle Artin,muotisuunnittelun kandidaattiohjelman opiskelijat ovat tulkinneet uudelleen tunnetun englantilaisen tuotemerkin Dr. Martensin ikonisimmat ja kapinallisimmat saappaat.
Dr. Martensin kanssa yhteistyössä toteutetussa erityisessä hankkeessa, joka on ensimmäinen, jonka tuotemerkki on suunnitellut ja toteuttanut tukeakseen tulevien suunnittelijoiden nuorta luovuutta italialaisessa akatemiassa, neljällä luokalla muotisuunnittelun BA-ohjelman (Styling & Communication Specialisation) Fashion Setting -kurssilta oli mahdollisuus työstää legendaarista muotiluomusta ja uudistaa se nykyaikaisimpien teemojen ja inspiraatioiden kautta.
Luennoitsijoiden Ivan Bontchevin, Annie Lernerin ja Alberto Zanolettin johdolla NABA:n opiskelijat tulkitsivat uudelleen Dr. Martensin kenkien kapinahenkeä ja sovelsivat luovuuttaan tämän päivän ajankohtaisimpiin aiheisiin: ympäristön kestävyydestä muodin alalla tekoälyn mahdollisiin sovelluksiin tulevaisuuden muotoilussa.
Merkin ikonisimmat siluetit, kuten kirsikanpunaiset 1460 ja 1461, olivat näille nuorille luoville tekijöille tyhjä kankaita, joilla he pystyivät ilmaisemaan itseään ja välittämään voimakkaita viestejä, sekä yksilöllisiä että kollektiivisia, työskentelemällä ympäristöystävällisten ja huippuluokan materiaalien ja tekniikoiden kanssa muodin, taiteen ja viestinnän risteyskohdassa. Nuorten lahjakkuuksien luovuus muokkasi legendaariset saappaat, jotka tuomitsivat rasismin ja juhlistivat underground-kulttuuria sekä historiallisten punk- ja ska-liikkeiden kapinallista estetiikkaa. Ikonisista saappaista tehtiin voimakas ja yllättävä tietoisuuden, ilmaisunvapauden ja yhteiskunnallisen muutoksen väline, jolla haastetaan kaikki stereotypiat ja ennakkoluulot osallistavamman tulevaisuuden puolesta.
NABA:n opiskelijat ovat ottaneet vastaan Dr. Martensin kenkämallien luomisen jokaisen vaiheen aina alkuperäisestä ideasta lopulliseen toteutukseen asti, jotta heidän omaperäiset ja visionääriset luomuksensa heräisivät henkiin. Dr Martens -kengistä on tullut 1960-luvulta lähtien kapinan ja itsenäisyyden symboli, sillä niiden yksinkertaiset linjat sopivat täydellisesti räätälöintiin ja niiden voimakas asenne on katumuotia. Opiskelijat osoittivat, että he ymmärsivät ja tulkitsivat uudelleen poikkeuksellisen hyvin kapinallisen tuotemerkin, joka on nykyään eturintamassa edistämässä nuorten suunnittelijoiden luovuutta ja lahjakkuutta kaikkialla maailmassa, ja jonka pohjat on vahvistettu silikonivaahdolla ja romanttisilla, unenomaisilla höyhenillä, nauhoilla ja helmillä.
NABA:n ja Dr. Martensin tiimin mentoroimina useisiin ryhmiin jaetut opiskelijat kehittivät prototyyppejä luomuksistaan ja toteuttivat ammattimaisia muotoilu- ja valokuvaussessioita. Valitut voittajaprojektit esiteltiin sitten alan lehdistölle erityisen viestintäkampanjan avulla.