Fashion Design
NABA:n muotisuunnittelun kandidaattiohjelman tavoitteena on valmistaa opiskelijat työelämään italialaisella ja kansainvälisellä muotiteollisuudella.
Luovan ja käytännönläheisen lähestymistavan avulla ohjelma ohjaa opiskelijoita löytämään ja kehittämään kykyjään. Ammattitaitoisista opettajista koostuvan tiedekunnan ohjauksessa ja yhteistyössä Milanon ja Rooman kulttuuri-, yhteiskunta- ja talouselämään liittyvien yritysten ja laitosten kanssa.
Ohjelma on jatkuva ideoiden laboratorio eri erikoisalojen (ks. jäljempänä) välisen yhteistyön ansiosta, mikä edistää synergiaa ja jäljittelee todellista muotialan työryhmää.
Kolmas ja viimeinen vuosi määrittelee opiskelijoiden tiedot ja taidot ja tarjoaa mahdollisuuden syventää henkilökohtaista tutkimusta valitun erikoistumisalan pohjalta. Keskitytään yksilöllisen ja omaperäisen malliston luomiseen sen kaikissa vaiheissa, muotibrändeihin liittyvän visuaalisen ja viestinnällisen kuvaston määrittelyyn sekä tuotanto-, viestintä-, markkinointi- ja myyntistrategioihin.
Painopiste
- Opetellaan muotisuunnittelijalle ominaisia työkaluja ja suunnittelumenetelmiä.
- Parantaa taitojaan analysoida ja kehittää konsepteja ja ideoita, joita käytetään myöhemmin monimutkaisissa projekteissa, ja hallita kaikkia suunnittelu- ja valmistusvaiheen vaiheita.
- Jakaa ammatillisia kokemuksia tiimeissä ja tutkia uusia skenaarioita muotijärjestelmässä uudenlaisen yrittäjyyden saavuttamiseksi.
Uramahdollisuudet: Muotisuunnittelija, tekstiilisuunnittelija, asustesuunnittelija, pukusuunnittelija, tuotepäällikkö, taiteellinen johtaja, stylisti, verkkoviestijä, kestävän muodin suunnittelija, muodin ostaja, tuotemerkin johtaja, imagokonsultti, kestävän toimitusketjun johtaja, itsenäinen suunnittelija.
Ensimmäinen vuosi tarjotaan yksivuotisena ohjelmana
NABA:n yksivuotinen ohjelma on suunnattu kansainvälisille opiskelijoille, jotka haluavat viettää vuoden NABA:n Milanon tai Rooman kampuksilla eri puolilta maailmaa tulevien opiskelijoiden kanssa. Opiskelet muotisuunnittelun kandidaattiohjelman ensimmäisen vuoden ja saat kurssien päätyttyä NABA:n myöntämän todistuksen. Voit myös halutessasi jatkaa opintojasi.
Ota yhteyttä saadaksesi lisätietoja
Erikoistuminen: Muotisuunnittelu
Muotisuunnittelun opintojaksolla keskitytään erityisesti mallistojen suunnitteluun naisten ja miesten vaatteiden, asusteiden ja tekstiilien eri osa-alueilla ja tutustutaan tekniikoihin, välineisiin ja innovatiivisimpiin suunnittelumenetelmiin sekä tutkitaan perusteellisesti materiaaleja, tekstiilikuituja ja valmistusta.
Tavoitteena on antaa muotisuunnittelun opiskelijoille tiedot ja taidot, joita tarvitaan nykyaikaiselle ammattimaiselle suunnittelijalle, joka pystyy tietoisesti hallitsemaan eri tuotteiden (mekko, kengät, laukku, asusteet) koko tuotantoprojektin ja sen kaikki vaiheet.
Opiskelijoilla on mahdollisuus saada omakohtaista kokemusta ja uppoutua muotituotteiden luomisen kaikkiin vaiheisiin ensimmäisestä konseptista artikkelien valmistukseen värien ja tekstuurien tutkimisen, kuvitusten ja teknisten piirustusten avulla.
Erikoistuminen: Fashion Management
Muotisuunnittelun johtamisen kurssin tavoitteena on antaa tarvittavat ammattitaidot käsitellä monimutkaisia monialaisia ongelmia, jotka muotimaailmassa yhdistävät suunnitteluvaiheen tuotteiden viestintä- ja markkinointistrategioihin.
Muotisuunnittelun johtamisen opiskelija oppii kulttuurista, suunnittelua ja teknistä osaamista keskittyen muotiteollisuuteen, ja hänellä on mahdollisuus kehittää brändi-identiteetti- ja brändivisioprojekteja uusien markkinavaatimusten, digitaalisten markkinoiden kehityksen ja luovien yrittäjyysmallien mukaisesti.
Erikoistumisessa keskitytään myös erityisesti toimitusketjuun ja muotoiluun liittyviin kestävyyskysymyksiin laajemmassa muotoilunäkemyksessä, jossa olisi otettava huolellisesti huomioon muotiteollisuuden vaikutus ympäristöön.
Erikoistuminen: Muodin muotoilu ja viestintä
Fashion Styling and Communication -kurssin tavoitteena on tutkia muodin ja nykyaikaisen viestinnän, imagokonsultoinnin ja markkinoinnin välistä yhteyttä niiden eri sovelluksissa: muotimallistot, catwalk-suunnittelu, tapahtumat, mainoskampanjat, toimituksellinen sisältö, digitaalinen ja videosisältö.
Opiskelijoilla on mahdollisuus hallita tarvittavat strategiset elementit ja erilaiset viestintäkanavat, jotta voidaan luoda ja edistää muoti- ja tuotekuvaa alkuperäisen konseptin pohjalta.
Asiakkaan tarpeiden mukaan – ja tutkimalla muodin ja muotoilun nykyaikaisen viestinnän tehokkaimpia muotoja ja välineitä – kokeillaan erilaisia lopputuloksia: tapahtuma, flashmob, performanssi, aikakauslehti, katalogi, blogi, verkkosivusto, valokuvaus ja reportaasi, videokonsepti, videohaastattelu, videoreportaasi.